Petra Veenswijk | Orgel
Petra Veenswijk, organist

Petra Veenswijk is een internationaal concertorganist. Zij voert jaarlijks een groot aantal concerten uit in binnen- en buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgeloeuvre van oude tot en met de hedendaagse orgelliteratuur, met een speciale voorkeur voor het Frans symfonisch repertoire. Sinds 1987 is Petra Veenswijk als dirigente/organiste verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft. Zij bespeelt in deze kerk het in 1893 gebouwde monumentale Maarschalkerweerdorgel (3 manualen en 38 stemmen).
Toelichting programma in de Cathrien
1) De Prelude en Fuga in Es werd gepubliceerd in 1894 en opgedragen aan Eugène Gigout. Hoewel het orgeloeuvre van Saint- Saëns klein is, horen de composities – in klassieke vorm – tot het hoogtepunt van de Romantiek.
2) a. Symfonie 8; met zijn 8e symfonie (1887) bereikt Widor de volkomen meesterlijke beheersing van zijn instrument. Het tweede deel: het Moderato cantabile kenmerkt zich door grote melodische expressie. Nadat het hoofdthema 2x wordt voorgesteld volgt een levendig middendeel waarvan het hoofdthema weer terugkeert, gevolgd door het coda.
b. De bruisende “finale” staat in een rondovorm.
3) Fantaisie- Improvisation sur “L’Ave maris stella”
Charles Tournemire was de opvolger van César Franck in de Parijse Ste Clotilde kerk. Hij was een hoogbegaafd improvisator en van 5 van zijn improvisaties zijn destijds geluidsopnames gemaakt (1930- 31) waaronder over deze bekende gregoriaanse Maria- hymne “Ave maris stella”. De compositie is een reconstructie van Maurice Duruflé.
4) Louis Vierne werd in 1900 benoemd als organist van de Parijse “Notre Dame”. Zijn 24 fantasiestukken ontstonden tussen 1925 en 1927 en zijn gegroepeerd in 4 Suites.
Uit de derde suite hoort u a). “Dédicace”(opgedragen aan); een poëtische compositie die aan de Amerikaan Rodman Wanamaker is opgedragen. In Wanamaker’s warenhuis in Philadelphia bevindt zich het grootste pijporgel ter wereld, meermaals door Vierne bespeeld.
b. In “Fantômes”(geesten) zijn 7 verschillende karakters getoonzet, met iedere hun eigen visie op de toekomst. Vierne voegt aan de titel “alleen voor concerten” toe.
5) André Fleury; in zijn studietijd aan het Parijse conservatorium was hij assistent van Charles Tournemire in de Ste Clotilde. Na organist te zijn geweest in de Parijse St. Augustin vertrok hij naar Dijon alwaar hij organist werd van de kathedraal.
De hymne “Vexilla regis” heeft een sterke connectie met het Heilig Kruis en wordt o.a. gezongen in de Passietijd in de Vespers.
6) Final, Jean Langlais. Langlais is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de 20e -eeuwse Franse muziek. Langlais was opvolger van Tournemire in de Parijse Ste Clotilde; zijn stijl is een mengsel van Bretonse folklore, gregoriaans, polyfonie, Franckiaanse chromatiek gecombineerd met ritme en kleuren van de 20e eeuw.
De Final is het slotdeel van zijn eerste Symphonie ontstaan in WO-II (1942) en kenmerkt zich door kracht en eigenzinnigheid. De compositie staat in de rondovorm; een terugkerend refrein met 3 contrasterende secties.
Prijzen
- Aan de kassa: €12,-
- Strippenkaart: 1 strip
- CKE-kaarthouders: €10,-
- CJP / Student: €5,-
- Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Koop uw kaartje met Ticket Kantoor