Bach: Goldbergvariaties
Peter Waldner, klavecimbel

zaterdag 12 oktober | 15.00 uur | Stadskerk St. Cathrien, Begijnenhof 2, Eindhoven
Peter Waldner

De Goldbergvariaties BWV 988 vormen tezamen een muziekwerk van de Duitse componist Johann Sebastian Bach (1685-1750). De compositie bestaat uit een instrumentale aria gevolgd door dertig ‘veranderingen’ zoals het titelblad van de oorspronkelijke uitgave aangeeft, waarna de aria wordt herhaald. Bach schreef dit werk voor klavecimbel met twee manualen, al voert men het ook veel uit op de piano, het typische klavecimbelidioom van de cyclus ten spijt.
Dat Bach de cyclusonderdelen met ‘veranderingen’ aanduidt en niet met ‘variationes’, ‘partite’ etc., duidt erop dat hij het uitgangspunt van de cyclus (de ‘aria’) in zijn geheel behandelt: zowel de (reeds rijk omspeelde) melodie in hoge ligging als de harmonische opbouw in de begeleiding in middenligging die beide op de ‘dragende’ baspartij zijn gebaseerd.

Goldbergvariaties (BWV 988) - titelpagina eerste editie
Goldbergvariaties (BWV 988) – titelpagina eerste editie

Peter Waldner is active as professional harpsichordist, organist, clavichordist, fortepiano-player, conductor, musicologist, specialist for historical keyboard instruments and ancient music.

Born on 13 January 1966 in Mals im Vinschgau (South Tyrol), he attended the Tiroler Landeskonservatorium under Reinhard Jaud and Bojidar Noev. At the same time he studied musicology and German language and literature at the University of Innsbruck. With the help of a grant from the Tyrolean government, he specialised in the interpretation of Early Music on historical keyboard instruments and studied with Gustav Leonhardt, Hans van Nieuwkoop and Kees van Houten in Holland, William Christie in Paris and Jean-Claude Zehnder at the ‘Schola Cantorum’ in Basle. Numerous concerts in almost all European countries as well as many radio recordings and CDs.

Since 1988 Peter Waldner has been organist at the Pfarrkirche Mariahilf in Innsbruck and runs the class for harpsichord, organ and continuo-playing at the Tiroler Landeskonservatorium. As artistic director of the concert series “Innsbrucker Abendmusik”, in 2002 he founded the Tyrolean ensemble for Early Music “vita & anima”, with which he has realised a wide range of concert projects. He has regularly worked with important European Early Music ensembles. For many years the main focus of his musical activity has been the work of Johann Sebastian Bach.

In 1989 Peter Waldner received a grant from Bösendorfer, Vienna, in 1991 the Music Prize of the Tiroler Sparkassen and in 1994 the Jacob Stainer Prize of Tyrol for his achievements in the interpretation of Early Music.