Caecilienmesse van Haydn
Caecilienmesse van Haydn

zaterdag 04 februari | 15.00 uur | Stadskerk St. Cathrien, Begijnenhof 2, Eindhoven

Beiaardbespeling vanaf 14.25 uur door stadsbeiaardier Rosemarie Seuntiëns.

Muziek van Franz Joseph Haydn (1732-1809):

• Sonate nr. 4 voor Pianoforte (Allegro – Menuetto – Trio)
• Concerto in C voor pianoforte of klavecimbel (Hob.XVIII-1) (Allegro Moderato – Menuet – Allegro)
Arrangementen: Bernard Winsemius 1, Marcel Siebers 2.

Franz Joseph Haydn (1732-1809) schreef tijdens zijn leven 15 missen waarvan de Missa Cellensis in honorem Beatissimae Mariae in C voor koor, strijkers, verschillende blazers, pauken en continuo en bekend onder de naam “Cäcilienmesse” de grootste qua lengte en opzet is.
De naam van de mis is verbonden met de pelgrimskerk te Mariazell (zie afbeelding) in de huidige deelstaat Stiermarken in Oostenrijk, een van de belangrijkste katholieke bedevaartsoorden voor de verering van de maagd Maria (Maria in der Zelle(rtal), Celle = Zell
vandaar de Latijnse benaming Cellensis voor de mis).
Ook Haydn is in Mariazell ter bedevaart geweest.
De mis is waarschijnlijk in twee fases gecomponeerd.
Kyrie, Gloria, Credo en Sanctus in 1766. Benedictus, Agnus Dei en Dona nobis pacem in 1773.

Gezien de lengte en grootsheid van het geheel (ongeveer 70 minuten), ook wel missa longa of missa solemnis genoemd, waarbij de misonderdelen afzonderlijk zijn getoonzet met o.a. grote soligedeelten en maar liefst 5 grote fuga’s voor koor is de mis mogelijk uitgevoerd in Wenen bij de viering van de Ceciliacongregatie op 22 november, een vereniging van welgestelden die de opbrengst van de uitvoering aan een goed doel schonken.
Dat de mis tijdens een reguliere viering in een kerk is uitgevoerd lijkt onwaarschijnlijk.
Het werk heeft naast een vrolijk, jubelend karakter waarbij de solisten met virtuoze coloraturen de tekst volledig tot hun recht laten komen ook ernstige ingetogen gedeeltes zoals o.a. het Et incarnatus est en het begin van het Sanctus.
De Cäcilienmesse heeft een afwisselende mix van opera-achtige arias en barokke contrapuntische fuga’s en kan gezien worden als een hoogtepunt in het misoeuvre van Haydn.