Kees van Houten m.m.v. Marjon Strijk, sopraan.
‘O WELT, ICH MUSS DICH LASSEN’

zaterdag 24 november | 15.00 uur | Stadskerk St. Cathrien, Begijnenhof 2, Eindhoven

De sopraan Marjon Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig. Momenteel wordt zij gecoached door Elena Vink. Zij volgde masterclasses o.a. bij Michael Chance en Ulrich Eisenlohr.

Marjon Strijk
Marjon Strijk

Als soliste wordt zij veelvuldig gevraagd en haar repertoire omvat vele stijlperioden. Onlangs zong zij de indrukwekkende cyclus van H. Andriessen voor sopraan en orkest: “Miroir de Peine” en maakte zij indruk met haar rol als Anne Frank in het oratorium “Annelies” van James Witbourn.

Marjon werkte met vele dirigenten, o.a. Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp en Klaas Stok. Naast haar solo-optredens zingt Marjon Strijk als freelancer in verscheidene professionele ensembles. Sinds 2008 is zij vast verbonden aan het vermaarde solistenensemble Quink.
Marjon werkte mee aan verschillende cd-opnamen, zowel solistisch als met het genoemde ensemble Quink en het Brabants Muzyk Collegie. Ook in het theater heeft zij haar sporen verdiend o.a. met een productie van Theater Sonnevanck o.l.v. regisseur Flora Verbrugge.

Haar meest recente cd is een POP cd. Deze cd bevat 16 popsongs uit de jaren 70 tot heden, in prachtige bewerkingen voor orgel en sopraan. Samen met Henk Veldman (die ook de bewerkingen maakte) toert ze op dit moment door Nederland met 24 concerten.

Ten slotte richt Marjon zich graag op de liedkunst en werkt met verschillende organisten en pianisten.

 

Kees van Houten
Kees van Houten

Kees van Houten werd in 1940 geboren te Helmond. Na een gymnasiumopleiding studeerde hij aan het Brabants Conservatorium te Tilburg de hoofdvakken piano en orgel bij respectievelijk Paul Niessing en Hub Houët.

In 1963 behaalde hij de onderwijsakte B piano en in 1965 het solodiploma orgel. Hij won prijzen bij improvisatie-concoursen te Bolsward en St. Albans (Engeland).

Kees van Houten is sinds 1957 organist van de St. Lambertuskerk te Helmond, waar hij meer dan vijftig jaar het historische Robustelly-orgel uit 1772 bespeelde. Van 1971 tot 1992 was hij hoofdvakdocent orgel aan de Hogeschool voor de Kunsten, Faculteit Muziek, te Utrecht. Samen met Marinus Kasbergen schreef hij het boek ‘Bach en het getal’ (1985) en ‘Bach, die Kunst der Fuge en het getal’ (1989).
In de serie ‘Van Taal tot Klank’ publiceerde hij muziek-psychologische beschouwingen o.a. over Bachs belangrijkste koraalbewerkingen voor orgel. Deze uitgaven werden gecompleteerd met cd-opnamen op het Robustelly-orgel te Helmond. In dezelfde serie verschenen daarna boeken o.a. over de Kruisvorm in de Matthäus-Passion, de Hohe Messe en het Weihnachts-Oratorium.
Als concerterend organist treedt Kees van Houten op in binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij in Nederland zowel voor vakmensen als voor amateurs en leken lezingen, workshops en interpretatiecursussen over de muziek van Bach.

 

Download hier een diepgaandere toelichting op dit concert