ONLINE // ‘Het Rijke Roomsche Leven’
Orgelconcert Dennis Vallenduuk (Oldenzaal)

zaterdag 27 juni | 0.00 uur | Online, gratis te beluisteren, steunt u ons?
Dennis Vallenduuk

Kom meer te weten over Dennis Vallenduuk

Tip!

Voor de muziekopnames in de St. Cathrien door Collegium Musicum wordt professionele apparatuur gebruikt, waardoor ook voor orgels de laagste tonen worden openomen. Dat is op een telefoon of tablet niet te horen en voor de beste weergavekwaliteit is het aan te bevelen dat met een hoofdtelefoon of via de eigen muziekweergave-installatie te doen.

Over dit concert

Fête-Dieu werd omstreeks Sacramentsdag 1918 geschreven, niet als een vreugdevol stuk voor Sacramentsdag maar als een noodkreet voor de Franse kathedralen, die bedreigd werden door de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Met de corona-pandemie van 2020 verkeert de wereld wederom in nood: een actuelere reden om dit stuk te programmeren is haast niet te verzinnen.

Het is een lang, enigszins verbrokkeld stuk met monumentale maar ook heel poëtische momenten.

De Aria is een ruilobject uit de Tweede Wereldoorlog: Andriessen schreef het in 1944 in ruil voor een fles oranjebitter. Het stuk heeft een duidelijk herkenbare A-B-A-vorm, waarbij hier de A-delen op het altaarorgel klinken en het B-deel op het hoofdorgel.

De Klerk schreef zijn kleine variatiereeks over het lied ‘Heer Jezus heeft een hofken’ voor de serie Cantantibus Organis, een Vlaamse serie liturgische orgelmuziek. Het bestaat uit een eenvoudige zetting met drie variaties.

Het Thema met Variaties is een van de bekendste werken van Andriessen. Anders dan in een traditioneel thema met variaties gaat het hier om een min of meer doorgecomponeerd werk waarin minder sprake is van verschillende delen. De sfeer in dit werk is veel klassieker dan in de overige werken van Andriessen in dit programma, hoewel het veel later is gecomponeerd.

De Variaties over O Jesu soet van De Klerk zijn qua opzet vergelijkbaar met de eerdere variatiereeks in dit programma. De sfeer is wel geheel anders, wat enerzijds wordt veroorzaakt door de sfeer van het lied zelf, maar wellicht ook door het feit dat De Klerk het in de oorlog schreef (1941).

De beide koraalvoorspelen van Flor Peeters zijn afkomstig uit de bundel met 10 koraalvoorspelen, opus 39 (1935). Deze Vlaamse organist en componist wordt vaak in één adem genoemd met De Klerk en Andriessen. Hij was organist aan de Romboutskathedraal te Mechelen, maar ook enige tijd orgeldocent aan het conservatorium van Tilburg. Hij verzorgde het inspelingsconcert van het orgel in Eindhovense Catharinakerk.

De Troisième Choral van Andriessen wordt minder vaak uitgevoerd dan zijn overige koralen, het Premier Choral in het bijzonder. Het is tevens het enige orgelwerk van Andriessen dat is uitgegeven door de Franse uitgever Leduc, in plaats van de Nederlandse uitgevers Zengerink of Donemus.

De sfeer is vergelijkbaar met die in Fête-Dieu, soms dreigend en monumentaal, maar soms ook meditatief en zeer poëtisch.


U kunt Stichting Collegium Musicum Eindhoven steunen door uw concertbijdrage over te maken op rekening:

NL32INGB0006494758
Collegium Musicum Eindhoven
“concertbijdrage 27 juni”

‘Het Rijke Roomsche Leven’

Dennis Vallenduuk werd in 1974 in Lichtenvoorde geboren. Op 9-jarige leeftijd begon hij met pianolessen bij Godfried Nijs, bij wie hij op 15-jarige leeftijd ook orgellessen nam. In 1992 kreeg hij zijn eerste benoeming als organist in de Bonifatius- en Ludgerparochie te Lichtenvoorde. Hij studeerde orgel aan het conservatorium van de Saxion Hogeschool Enschede bij Gijs van Schoonhoven. Hij studeerde kerkmuziek bij o.a. Jeroen de Wit en Valentijn Smit, en kreeg hij koordirectielessen van Kees Stolwijk. Ook volgde hij improvisatielessen bij Hayo Boerema (Rotterdam). In 2007 won hij het Nationaal Improvisatieconcours in het Orgelpark te Amsterdam, in 2008 nam hij deel aan het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem.

Sinds 2014 is hij als organist en dirigent gregoriaans verbonden aan de Plechelmusbasiliek te Oldenzaal, waar hij het Witte-orgel uit 1889 bespeelt. Hij is tevens begeleider van het Stadsjongenskoor Oldenzaal en dirigent van vocaal mannenensemble Esquire. Hij is ook werkzaam als componist: het koor La Colombe (Enschede) en Vocaal Ensemble Zutphen zongen premières van zijn werk. Sinds 2018 volgt hij de opleiding tot beiaardier bij Frans Haagen aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort.

Voor dit concert hoeft u géén toegangskaartje te kopen. Stichting Collegium Musicum Eindhoven betaalt de musicus vanzelfsprekend het gebruikelijke honorarium. Dankzij de zeer gewaardeerde giften van onze trouwe donateurs en vrienden, een bescheiden overheidssubsidie en onze reserves, zijn we daartoe in staat.

Maar we zouden heel blij zijn als u uw waardering voor dit concert zou willen uitdrukken door het overmaken van een ‘concertbijdrage’ op banknummer NL32INGB0006494758 van Collegium Musicum Eindhoven, onder vermelding van ‘concertbijdrage 27 juni’.