Oude en hedendaagse Nederlandse meesters
Slotconcert door Collegium Vocale Eindhoven

zaterdag 22 juni | 15.00 uur | Stadskerk St. Cathrien, Begijnenhof 2, Eindhoven

Het CVE bracht op 14 juni 2019 in de Grote Kerk in Den Bosch onder andere de (complete) wereldpremière van het stuk “Planctus Cygni” van Gerard Beljon. Dit is een nieuwe compositie voor koor, sopraan en duduk.

De latijnse tekst en de melodie ‘Planctus Cygni’ stammen uit circa 800 na Christus en bezingen de lotgevallen van een zwaan die de weg kwijtraakt, op zee terechtkomt, bijna verdrinkt maar op het laatste moment het licht van de dageraad ziet en terug aan land kan komen. Deze tekst sprak Beljon aan omdat hij hierin een parallel ziet met de actuele vluchtelingencrises.

Veel melodielijnen uit het stuk zijn afkomstig uit het oorspronkelijke gezang, daarnaast heeft Beljon elementen gebruikt uit de psalm “Sion klagt mit Angst und Schmerzen” om de ellende van de zwaan én van de vluchtelingen te symboliseren. In het gedicht Planctus Cygni is het eind goed al goed, iets wat we zouden wensen met het huidige vluchtelingenprobleem.


Gerard Beljon (1952) werd geboren in Utrecht en studeerde luit en gitaar aan de conservatoria van Utrecht en Den Haag. Hij volgde compositielessen bij Carlos Michàns en studeerde later bij Daan Manneke aan het Amsterdams Conservatorium.

Omdat hij geïnteresseerd is in de heldere vorm en structuur die zo duidelijk naar voren komt in vele composities in de middeleeuwen, de renaissance en de barok, probeert hij iets van deze eigenschappen te vertalen in zijn eigen composities. Ook combineert hij 20e eeuwse technieken met invloeden van popmuziek.

Hij heeft composities geschreven voor ensembles en solisten, zoals het Nieuw Ensemble, het Nederlands Kamerkoor, het orkest De Volharding, het Amsterdam Quintet, pianist Ralph van Raat en het Duo Subiaco. Ook schreef hij veel theatermuziek. Zijn werken zijn uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, de Verenigde Staten, Rusland en Australië. Zie ook www.gerardbeljon.nl