Wandelconcert voor 2 csakans (wandelstokfluiten) en gitaar
Wandelconcert voor 2 csakans (wandelstokfluiten) en gitaar

zaterdag 10 september | 15.00 uur | Stadskerk St. Cathrien, Begijnenhof 2, Eindhoven

Wandelconcert voor 2 csakans (wandelstokfluiten) en gitaar.

o.a. Diabelli en Mozart

Over de uitvoerenden

Evelien Wolting houdt de wandelstokfluit vast
Evelien Wolting – met wandelstokfluit

Evelien Wolting is op 7 jarige leeftijd begonnen met blokfluitlessen in de vorm van AMV. Na twee jaar is ze overgestapt op altblokfluit. Naast de privélessen nam ze ook deel aan ensemblelessen.

In 2010 werd Evelien toegelaten tot het conservatorium van Zwolle.

Ze studeerde hier bij Marjolijn van Roon. In 2012 vervolgde ze haar opleiding aan het Fontys conservatorium bij Sascha Mommertz, waar ze in 2015 afstudeerde. Onderdeel van haar opleiding was de csakan (wandelstokblokfluit), de recent herontdekte blokfluit uit de 19e eeuw.

Tijdens het schooljaar 2012-2013 heeft Evelien deel genomen aan de Royal Wind Academie. Deze academie wordt georganiseerd door Royal Wind Ensemble, een blokfluitensemble uit Amsterdam, gespecialiseerd in renaissancemuziek.

Van september 2013 tot januari 2020 heeft Evelien naast blokfluit ook barokhobo gestudeerd. Deze lessen volgde ze in Baarn bij Nienke van der Meulen.

Evelien heeft een eigen lespraktijk in Waalre  waar ze blokfluitles geeft aan jong en oud. Verder is ze als blokfluitdocent verbonden aan het Regionaal Instituut voor Cultuur- en Kunsteducatie (RICK) in Weert, aan het Centrum voor Muziek en Dans (CMD) in Valkenswaard en bij het Kunstkwartier in Helmond.


Sascha Mommertz
Sascha Mommertz

Sascha Mommertz (blokfluit/traverso) werd geboren in 1976 in Aken (BRD), maar woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek (met hoofdvak blokfluit) aan de afdeling Oude Muziek en Historische Uitvoeringspraktijk van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Daar sloot hij in 1998 de Eerste Fase af. Vervolgens studeerde hij in het kader van de Tweede Fase aan de afdeling Oude Muziek van de faculteit Muziek van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Heiko ter Schegget. In 2000 behaalde hij daar het diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij privé bij Marijke Miessen in Amsterdam. Hij volgde masterclasses bij o.a. Matthias Weilenmann en Jérôme Minis. Bovendien ontving hij belangrijke muzikale impulsen van dr. Rebecca Stewart. Gedurende 2 jaar studeerde hij blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel in Den Haag. Musicologische studies vulden zijn opleiding aan. Hij volgde een privéstudie traverso bij Ricardo Kanji.

In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge.

Als speler is hij actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Accademia Amsterdam, DNBQ, Margaretha Consort en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames.

Hij was enige jaren bestuurslid van de European Recorder Teachers Association (ERTA) NL, manager van enkele oude muziek ensembles en secretaris van de Stichting Open Nederlandse Blokfluitdagen Utrecht (SONBU). Sascha Mommertz was verbonden als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en als docent oude muziek aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit en ensembles bij Globe CKC en als docent blokfluit, traverso en ensembles bij het KunstenHuis Idea, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Daarnaast geeft hij cursussen bij Huismuziek.


Jelma van Amersfoort
Jelma van Amersfoort

Jelma van Amersfoort speelt gitaar vanaf haar zevende jaar. Ze had haar eerste lessen bij Jan Luypen in Apeldoorn, en studeerde daarna aan het Conservatorium van Amsterdam bij Tom Burmanje. Ze nam vanaf 15-jarige leeftijd meerdere malen deel aan de solistenklas van het Gitaarfestival van Zwolle. Zo kreeg ze op jonge leeftijd lessen van Milan Zelenka, John Mills, Ako Ito en Arnaud Dumond. Hierna volgde Jelma masterclasses bij David Russell en Leo Brouwer. In de jaren 1993 – 1994 studeerde Jelma van Amersfoort dank zij een beurs van het Prins Bernhard Fonds als postgraduate student bij de vermaarde gitaarpedagoog Gordon Crosskey aan het Royal Northern College of Music, Manchester, Groot Brittanië, waar ze tevens les kreeg van vaste gastdocent John Williams.

Na het conservatorium van Amsterdam speelde Jelma onder meer in de Suite Muziekweek in de IJsbreker en in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, op de Dag van de Oude Muziek in Slot Zuylen, op het Aqua Musica Festival in Amsterdam, op het Festival van Vlaanderen en in de Fringe van het Holland Festival Oude Muziek.

Ook trad ze op met Siciliaanse gitarist Dario Macaluso, Amerikaanse tenor Christopher Kale, bariton Arnout Lems, Vlaamse bariton Jan Carpentier, en verschillende ensembles. Jelma speelt regelmatig in Nederland, Frankrijk, Italië en België. Ze voerde werk uit van bevriende componisten als Martin Voorvelt en Edward McGuire.

Vanaf ongeveer 1994 is Jelma zich gaan specialiseren in historische gitaren. Ze speelt op diverse antieke exemplaren van o.a. D. & A. Roudhloff (Londen ca. 1855), Franz Brunner (Wenen ca. 1835), Enrique Recio (Cadiz 1862) Janin a Mirecourt (Mirecourt, ca. 1820) en Preston (Londen, ca. 1750-1770). Ook bezit ze een grote verzameling originele 19de eeuwse bladmuziek voor zang en gitaar, met bijzondere en deels unieke liederen van Salvador Castro de Gistau, Maria Malibran, Pauline Duchambge, Caterina Pratten, Louis Spohr en anderen.

Jelma’s solo-repertoire bestaat onder meer uit werk van Fernando Sor, Salvador Castro de Gistau, Pierre Porro, Sofia Gubaidulia, Mauricio Kagel en Martijn Voorvelt.


Attentie: Voor dit concert werken we samen met Ticket Kantoor. Hiermee kunt u de noodzakelijke registratie en betaling voor dit concert vooraf regelen zodat u zonder extra wachten het concert kunt bezoeken.

Koop uw kaartje met Ticket Kantoor